Czy nasza dieta ma wpływ na trądzik?

Głównym problemem, z którym borykają się moje klientki to problem trądziku. O ile zazwyczaj mówi się, że ta choroba skóry dotyka osób w okresie nastoletnim, o tyle teraz zaczyna się to zmieniać. Coraz więcej osób ma problem z trądzikiem w wieku dorosłym.

Przypomnę na początku co jest przyczyną trądziku:

  • nadmierne wydzielanie łoju
  • zbyt duża ilość bakterii Propionibacterium acnes
  • nadmierne rogowacenie mieszka włosowego
  • stan zapalny
  • zaburzenia hormonalne

Oprócz tych punktów warto zwrócić uwagę również na naszą dietę. O tym chciałam właśnie dziś napisać parę słów.

Jedno z badań przedstawia sytuację o tym, że kanadyjscy Inuici,  którzy przeszli na dietę zachodnią, zaczęli mieć problem z trądzikiem, nigdy wcześniej nie mając z tą dolegliwością doczynienia. Dlatego też warto zastanowić się nad tym tematem, co i w jaki sposób może mieć wpływ na stan naszej cery.

Pierwszą grupą żywności, na którą warto zwrócić uwagę jest: nabiał. Myślę, że każdy kto boryka się z trądzikiem usłyszał co nieco o tej kwestii.

Jak to jest z tym nabiałem i trądzikiem? Można czy nie można? Zaraz postaram się wytłumaczyć co piszą o tym naukowcy.

W badaniach naukowych znalazłam informację, która mówi, że osoby spożywające 3 razy i więcej porcji nabiału w ciągu dnia, znacznie częściej zgłaszały występowanie trądziku niż osoby, które spożywały 1 porcje nabiału w tygodniu. Na podstawie tego badania naukowcy przedstawili hipotezę, która mówi o tym, że hormony znajdujące się w mleku mają wpływ na występowanie trądziku.

W kolejnych dwóch badaniach zrobionych wśród 6094 dziewcząt i 4273 chłopców badano powiązanie nasilenia trądziku z ilością spożywanego nabiału. Wyniki wykazywały większe narażenie na ciężkie postacie trądziku u dziewcząt i chłopców, w momencie częstego spożycia nabiału (2 razy dziennie) w porównaniu do grupy, która nabiał spożywała rzadziej (1 raz w tygodniu).

W badaniach wykazano również, że składniki mleka są odpowiedzialne za stymulację wydzielania insuliny. Z kolei insulina podwyższa poziom IGF-1 (insulinopodobnego czynnika wzrostu). Wyższy poziom IGF-1 ma wpływ na podniesienie stężenia testosteronu oraz obniżenia SHBG (globuliny, która wiążę hormony płciowe). W badaniach można zaobserwować pozytywny związek między IGF-1, a nasileniem trądziku. Samo podniesienie czynnika IGF-1, już może stymulować skórę do zaburzeń rogowacenia. Jest to zatem czynnik, który przyczynia się do trądziku.

W tym przypadku spożywanie nabiału również ma związek ze zwiększoną syntezą androgenów, głównie testosteronu. Reguluje on pracę gruczołów łojowych, dlatego wyjaśnia to wpływ na nasilenie trądziku.

Badacze wzięli pod uwagę mleko o niskiej zawartości tłuszczu oraz mleko pełnotłuste. Tu wyniki skłaniają się ku hipotezie, że mleko odtłuszczone wywiera gorszy wpływ niż mleko pełnotłuste. Może być to spowodowane niewielką zawartością estrogenów w mleku pełnotłustym, które jak wiemy mają korzystny wpływ na skórę.

Podsumowując badania naukowe sporadyczne spożywanie mleka oraz produktów nabiałowych nie miało wpływu na skórę, jednak codzienne spożywanie większych ilości już miało znaczenie.

Z własnego doświadczenia wiem, że nawet niewielkie ilości mogą pogorszyć stan skóry trądzikowej oraz nasilić problemy ze strony układu pokarmowego.

POBIERZ DARMOWEGO E-BOOKA! „Poznaj swój typ cery”

Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę jest wysoki indeks glikemiczny. Produkty z wysokim IG, szybko rozkładają się i powodują nagły wzrost cukru we krwi. W momencie szybkiego wzrostu cukru, dochodzi do zwiększenia produkcji insuliny, która wpływa na produkcję androgenów. Stymulacja androgenów będzie odzwierciedlać się w ilości wydzielanego łoju oraz nawarstwiania się komórek warstwy rogowej, czyli dojdzie do hiperkeratynizacji. Jak wiemy ten czynnik przyczynia się do rozwoju trądziku.

Dieta o wysokim indeksie glikemicznym może działać również prozapalnie. Badano również łój osób, których dieta opiera się głównie na spożywaniu produktów o niskim indeksie glikemicznym. Zauważono, że u takich osób skład łoju jest troszkę inny. Było w nim więcej jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, przez co łój był bardziej płynny. Gęsty łój działa na zasadzie kleju, który czopuje gruczoły łojowe. Dlatego odstawienie produktów o wysokim indeksie glikemicznym jest zasadne w celu poprawy kondycji skóry trądzikowej. W celu upłynnienia łoju i poprawienia jego składu zaleca się spożywanie kwasów z grupy omega-3.

Duża ilość spożywanych pokarmów o wysokim indeksie glikemiczny może prowadzić do nadwagi oraz zaburzeń gospodarki węglowodanowej, a nawet przyczynić się do insulinooporności. Insulinooporność to zjawisko zmniejszonej wrażliwości tkankowej na insulinę. Podwyższona produkcja insuliny oraz IGF-1 odpowiada za zwiększenie lipogenezy, rozrost  sebocytów oraz zwiększenie produkcji łoju.

Poszukałam badań na temat tego czy dieta o niskim indeksie glikemicznym ma wpływ na skórę.

W jednym z badań rozpatrzono wpływ diety o niskim IG na globulinę wiążącą hormony płciowe, androgeny, insulinopodobny czynnik wzrostu oraz białko wiążące insulinopodobny czynnik wzrostu.

Po 12 tygodniach (w porównaniu do diety o wysokim IG):

  • zredukowana została liczba zmian trądzikowych
  • zmniejszona została masa ciała
  • zmniejszył się wskaźnik HOMA-IR (wylicza się go za pomocą badania glukozy i insuliny, w przypadku diagnostyki insulinooporności)
  • obniżył się poziom androgenów
  • zwiększył się poziom białka wiążącego IGF-1

Jednym z minusów badań naukowych może być brak porównania innych czynników, które również mogły wpłynąć na poprawę stanu skóry. Nie ujęte w badaniach faktu czy uczestnicy nie zmienili w tym czasie innych nawyków np. pielęgnacyjnych.

Niestety poprzez nasze nawyki żywieniowe możemy zaobserwować wysoki poziom insuliny oraz androgenów w organizmie, co skutkuje pogorszonym stanem cery. Dlatego ważne jest, abyś przyjrzała się swojej diecie. Być może to tu leży problem!

Pamiętajmy, że jesteśmy organizmami żywymi i każdy z nas inaczej może reagować na to co spożywamy. Może być tak, że niewielkie ilości danego produktu nie będą nam szkodzić. Jednakże dopiero spożywając go w dużej ilości,  zauważymy negatywne reakcje ze strony organizmu.

WSZYSTKO CO WIEMY O TRĄDZIKU ZNAJDZIESZ W ARTYKUŁACH PONIŻEJ:

  1. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o substancjach przeznaczonych dla skóry z trądzikiem. KLIKNIJ TUTAJ.
  2. Jakie badania wykonać, aby znaleźć przyczynę trądziku? KLIKNIJ TUTAJ
  3. Szukasz wskazówek jak pielęgnować cerę z trądzikiem? KLIKNIJ TUTAJ
  4. Informacje o tym co w codziennej pielęgnacji pogarsza stan skóry trądzikowej znajdziesz TUTAJ.
  5. Bakteria Propionibacterium acnes i trądzikKLIK
  6. Tutaj znajdziesz listę (nie) polecanych kosmetyków przy skórze trądzikowejKLIK
  7. A tutaj składniki przeznaczone dla skóry trądzikowejKLIK

Jeśli masz do nasz jeszcze jakieś pytania zajrzyj na naszego Facebooka i napisz do nas! 🙂

https://www.facebook.com/zdrowys/

Źródła:

  1. Burris J, Rietkerk W, Woolf K. Acne: The Role of Medical Nutrition Therapy. 
  2. www.int.eucerin.com/acne/article-overview/acne-and-diet-410
  3. Historia rodziny, wskaźnik masy ciała, wybrane czynniki dietetyczne, historia menstruacyjna i ryzyko umiarkowanego do ciężkiego trądziku u młodzieży i młodych dorosłych. Anna Di Landro, S. Cazzaniga, F. Parazzini, V. Ingordo, F. Cusano, L. Atzori, F. Tripodi Cutri, M.L. Musumeci, C. Zinetti, E. Pezzarossa, V. Bettoli, M. Ceproni, G. Lo Scocco, A. Bonci, P. Bencini, L. Naldi, GISED Acne Study Group
  4. Evidence for Acne-Promoting Effects of Milk and Other Insulinotropic Dairy Products. Bodo C. Melnik
  5. Dairy Intake and Acne Vulgaris: A Systematic Review and Meta-Analysis of 78,529 Children, Adolescents, and Young Adults. Christian R. Juhl, Helle K.M. Bergholdt, Iben M. Miller, Gregor B.E. Jemec, Jorgen K. Kanters, Ch. Ellervik.
  6. Milk consumption and acne in teenaged boys. Clement A. Adebamowo, D. Spiegelman, Catherine S. Berkey, Helaine H. Rockett, Graham A. Colditz, Walter C. Willett, Michelle D. Holmes
  7. High glycemic load diet, milk and ice cream consumption are related to acne vulgaris in Malaysian young adults: a case control study. Noor Hasnani Ismail, Zahara Abdul Manaf, Noor Zalmy Azizan
  8. Glycemic Index, Glycemic Load: New Evidence for a Link with Acne. Bruno Berra,  Angela Maria Rizzo.
  9. Does Diet Really Affect Acne? H.R. Ferdowsian, S. Levin
  10. The effect of a high-protein, low glycemic?load diet versus a conventional, high glycemic?load diet on biochemical parameters associated with acne vulgaris: A randomized, investigator-masked, controlled trial. Robyn N.Smith, Neil J.Mann, A.Braue, A. Vargios

 

Weź udział w dyskusji

Your email address will not be published. Required fields are marked *